Recomandări în psihoterapie

Psihoterapia este un proces de lucru și de centrare asupra anumitor dificultăți întâmpinate în viața de zi cu zi a fiecăruia dintre noi, cu scopul de a ajunge la ameliorarea sau chiar la acceptarea și rezolvarea acestora.

Primul lucru de menționat este acela că, deși unii clienți se pot prezenta cu diferite tulburări (în urma unei evaluări realizate de psihiatru sau de psihologul clinician), se lucrează cu persoana respectivă – nu cu diagnosticul pe care îl are.

Atunci când ne raportăm la client, ne axăm pe ceea ce spune, gândește, simte, trăiește. Este recomandat să avem în vedere faptul că noi lucrăm în primul rând cu omul din fața noastră – chiar dacă, în cadrul unor exerciții sau etape ținem cont de dificultatea sa.

Ținând cont de faptul că lucrăm cu resursele de care clientul nostru dispune, este relevant să află care îi sunt obiectivele, dorințele și așteptările față de procesul psihoterapeutic, precum și să aflăm care îi sunt blocajele ori reținerile față de acest demers, tocmai fiindcă aceste lucruri ne vor ajuta în a lucra și în a ajunge la rezultatele propuse.

Psihoterapia nu este pentru oricine

Un alt element cheie este relația terapeutică. Datorită ei, putem avea parte de încrederea, deschiderea, comunicarea și sinceritatea clientului, ceea ce ar contribui și ar influența întregul proces.

De îndată ce relația terapeutică este consolidată și stabilă, noi  informații pot apărea la suprafață, într-un mod natural, aducând beneficii și asigurând un drum autentic de-a lungul procesului psihoterapeutic.

De asemenea, o altă recomandare ar putea fi respectarea timpului și spațiului personal. Chiar dacă poate apărea tendința de implicare „dusă la extrem”, mai multă decât trebuie, impunerea unor limite ar putea duce la evitarea foarte multor posibile contexte și întâmplări. Când spunem limite, ne referim la stabilirea unor reguli interne, demne de a fi respectate de ambele părți.

Spre exemplu, am putea lua drept exemplu timpul alocat fiecărei ședințe: ar fi bine că aceasta să dureze atât cât a fost inițial stabilit, pentru că decalarea întregului program poate duce la apariția unor tensiuni. Da, este în regulă să mai sustragem câteva minute, până când clientul este într-o stare stabilă, dar ținând cont și de alte necesități, atât ale noastre, cât și ale celorlalți clienți.

Prin urmare, putem spune că, indiferent de cât de mare este dorința de a rezolva lucrurile cât mai rapid, ar fi bine să privim lucrurile din perspectiva tuturor celor discutate și expuse mai sus, pentru a știi ce să luăm în considerare raportat la persoana din fața noastră.

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *