Recenzie Orizont (2015)

Drama psihologică Orizont (2015) redă trauma unui cap de familie, prins în lupta dintre moralitate și supraviețuire, provocată de o societate coruptă și de o viață de familie eșuată. În regia lui Marian Crișan, filmul se încadrează în cinematografia românească realistă, realizând un portret psihologic complex al personajelor principale, dar și al societății românești.

Inspirat din povestea Moara lui Noroc a lui Ioan Slavici, filmul este o portretizare modernă a familiei cumsecade ce devine victimă a propriei speranțe într-un viitor mai bun, în contextul unei comunități izolate și corupte a căror reguli și înțelegeri sunt mai presus de lege.

În încercarea de a-și îmbunătăți traiul, Lucian (András Hatházi) și Andra (Rodica Lazăr), alături de mama acesteia și de copilul lor, se mută într-o mică localitate din Munții Apuseni pentru a avea grijă de pensiunea și restaurantul Orizont. Perspectiva reușitei lor însă este umbrită încă de la început de Zoli (Zsolt Bogdan), capul tăierilor ilegale de lemne din zonă, reprezentant al omului fără scrupule care se bazează pe autoritate violentă și manipulare pentru a ține comunitatea sub propriul control.

De altfel, deznodământul întunecat și inevitabilitatea suferinței sunt sugerate încă de la începutul filmului de lipsa de acord între membrii familiei legată de nouă mutare. De la mama Andrei, care este nemulțumită de o nouă încercare a familiei de a câștiga bani, la neliniștile Andrei că fiul lor nu pote continua școala, Lucian este supus presiunii eșecului încă de dinaintea apariției lui Zoli…

Filmul pornește de la personaje stereotipice, precum bărbatul muncitor și ursuz, bunica nemulțumită și speriată de schimbări ori șarlatanii locali care fac legea în comunitățile sărace românești, dar surprinde tocmai prin capacitatea banalului de a se transforma în tragedie. Lucian rămâne la bază un bărbat care vrea binele propriei familii și pentru care munca este o onoare, însă neputința acestuia de a-și apăra familia, precum și „mica” corupție pe care o încurajează – exemple fiind că polițiștilor nu le cere bani pentru masă sau că nu plătește toate taxele – sunt cele care în final arată că valorile pe care își bazează existența sunt șubrede. Bunăstarea familiei sale este constant în pericol, iar acest fapt nu este cauzat doar de Zoli, cât și de frustrarea cu care Lucian își trăiește existența, umil față de propriul său destin, aflat într-o relație lipsită de intimitate cu propria soție și având un copil fricos „ca o fată”.

Desfășurarea acțiunii pare înceată, în stilul binecunoscut al filmelor românești, dar tensiunea este accelerată prin tehnici cinematografice realizate cu atenție pentru detaliu. Cadrele întunecate cu păduri reci și uscate, drumuri lungi și pustii ori însăși locația izolată a casei sunt sugestive pentru alienarea interioară a lui Lucian, care chiar în urma izbucnirilor exterioare de-a lungul filmului rămâne un om închis în propria suferință și incapacitate de a comunica.

Un aspect important al filmului este coloana sonoră, în care melodii din folclor și muzica compusă special pentru film de Cristian Lolea se îmbină pentru a purta audiența între lumea exterioară a factorilor incontrolabili – precum Zoli și fidelitatea soției – și lumea interioară și conflictuală a lui Lucian. Dansul dintre Zoli și Andra reprezintă una dintre cele mai importante scene ale filmului datorită muzicii care evocă un erotism subtil, încărcat de tensiune și senzualitate. De-a lungul desfășurării evenimentelor, muzica este un element cheie care accentuează profunzimea filmului, fiind ea însăși un vestitor al conflictului final.

Adaptarea acestei nuvele este o reușită cinematografică care aduce în primplan problematica comunităților distruse de corupție, fiind cu atât mai relevantă în contextul tăierilor ilegale de lemne din societatea românească. Orizont este un film realizat cu profunzime și încărcătură artistică în care audiența rămâne fascinată de simplitatea cu care răul își face loc în sânul unei familii…