Recenzie „Mintea ta secretă” de Hans Steiner

Pentru a înțelege de ce oamenii fac anumite lucruri, trebuie să îi cercetăm pe dinăuntrul lor.

Hans Steiner este profesor de psihiatrie și științe comportamentale de la Facultatea de Medicină a Universității Stanford și a scris Mintea ta secretă spre a prezenta o variantă, cu toate că mai comprimată, dar mai larg accesibilă chiar a cursului pe care emeritul cadru îl susține deja de ceva ani buni.

Punctul central în jurul căruia volumul este construit e mintea inconștientă, cu tot rezervorul său de spaime, automatisme, răni, dar și resurse, curaj și inspirație din care ne hrănim viețile. Și probabil că punctul forte al cărții este exact acesta, dat de perspectiva amplă de prezentare a ceea ce inconștientul este – mai mult decât biologic, mai mult decât social, mai mult decât personal.

Prezentarea este una îmbibată de exemple practice și de studii de caz ilustrative ale metodelor de cercetare a propriului inconștient pe care autorul le propune cititorului. Alături de o serie de instrumente clasice de sondare pe cont propriu a forurilor interioare, precum chestionarele (iar această caracteristică a titlului de față este ceea ce-l va face în mod aparte atractiv pentru specialiștii domeniului psi), Steiner face apel la artă și vise ca metode reflexive de autocunoaștere.

Analiza inconștientului ne oferă posibilitatea de a înțelege ce suntem și de ce facem ceea ce facem.

Având astfel motivația enunțată, Steiner se angajează să ne conducă pe un drum al explorării de sine prin intermediul artelor plastice, al scrierii creative și al analizei viselor, laolaltă cu prezentarea a ceea ce creierul și mintea noastră reprezintă din punct de vedere al cercetărilor și neurobiologiei. De asemenea, actualitatea titlului îl recomandă cu atât mai mult cu cât informațiile și datele oferite sunt de recente și prezentate într-un limbaj accesibil, inteligibil.

Cu toate acestea, cartea are și câteva puncte slabe: absența validării pe populație românească a chestionarelor determină inacuratețea rezultatelor obținute și încadrarea eronată în etaloanele oferite, care nu reflectă specificul populației. Acest fapt este întrucâtva unul periculos, întrucât poate oferi o imagine falsă a așa-numitei stări de „sănătate psihică” a inconștientului cititorului, conferind veritabile rezultate de tip fals-pozitiv sau negativ.

Totodată, volumul devine pe alocuri un pic prea tehnic, dată fiind necesitatea de a fi suficient explicate modul de utilizare și caracteristicile unor instrumente, de altfel impracticabile din perspectiva psihologiei autohtone, ținând cont de specificul de funcționare și utilizare al instrumentului (spre exemplul, softul de analiză al textelor de scriere creativă, care este disponibil doar pentru limba engleză).

Dincolo de aceste aspecte însă, Mintea ta secretă este un volum util în măsura în care este considerat un deschizător de noi perspective, oferind puncte de plecare în realizarea pe cont propriu a unei mai bune cunoașteri de sine. Iar titlul constituie un izvor bogat de resurse, atât informaționale, cât și practice în special prin simplitatea cu care tehnicile (în special cele bazate pe analiza viselor și prin intermediul artei) pot fi aplicate.

Așadar, poate că volumul ar trebui mai degrabă privit drept un îndreptar cu idei despre cum să ne privim mai creativ și conconformist propriile vieți, inspirându-ne din emoțiile, gândurile și imaginile pe care le visăm, le scriem și le pictăm din experiențele noastre, spre a da un nou sens astfel minții noastre ascunse…