Atașamentul și relația de cuplu: când dragostea este nesigură…

Primele lecții despre cât de disponibili sunt ceilalți când ai nevoie de ei sau despre cât de demn de iubire ești s-au bazat pe căldura, acceptarea și încurajarea pe care ți le-au oferit părinții sau cei care te-au îngrijit.

Cu toate că despre teoria atașamentului a auzit deja cam toată lumea, puterea acestui concept de a ne influența relațiile (deopotrivă romantice și amicale) rămâne în mare parte nu doar necunoscută, ci și subestimată.

Legăturile afective pe care le stabilim în primii ani de viață cu persoanele semnificative universului nostru relațional își lasă în mod definitoriu amprenta asupra atât a imaginii pe care ne-o formăm despre disponibilitatea celor din jur, cât și despre valoarea noastră ca persoane și ființe demne de a primi iubire.

FACT: Interacțiunile [prin care sistemul de atașament se formează] te învață în mod implicit modul în care o relație funcționeză, iar mesajele lor se adună strat peste strat, devenind o parte a propriei tale ființe.

Sistemul de atașament poate fi asemănat unui program de tip „GPS relațional”, întrucât oferă un model de lucru intern despre noi înșine și despre ceilalți, definind așteptările pe care (credem că) suntem îndreptățiți să le avem atât din partea celor din jur, cât și din partea propriei persoane.

În Dragoste nesigură, terapeuta Leslie Becker-Phelps abordează detaliat – deopotrivă din punct de vedere teoretic și practic – fenomenul atașamentului și a modului în care acesta influențează (sabotează chiar, de multe ori) relațiile amoroase, autoarea oferind și numeroase posibilități și direcții de depășire a obstacolelor afective interpuse de atașamentele de tip nesigur (anxios).

2#FACT: Atașamentul este modul fundamental în care interacționezi cu lumea.

Explicând care sunt și în ce fel funcționează cele trei mari funcții de bază ale atașamentului – apropierea, adăpostul sigur și baza de siguranță – Becker-Phelps reușește să „dezasambleze” acest sistem în părțile sale componente și să îți arate nu doar în ce fel „experiența ta în relații ca adult ale legătură foarte mult cu modul în care fiecare dintre aceste trei funcții a fost îndeplinită în copilărie de către cei care te-au crescut”, ci și ce poți face pentru a-ți „reseta” coordonatele sistemului inițial.

PRO: Propunând un model al conștientizării de sine compasionale, Dragoste nesigură prezintă (și nu exagerăm) o abundență de exerciții de autocunoaștere și dezvoltare relațională prin care obstacolele tiparelor anxioase de atașament pot fi regândite, iar abilitățile de relaționare, deopotrivă cu sine și cu ceilalți, pot fi mult îmbunătățite.

Înțelegerea modului în care funcționăm emoțional și a structurilor interne care ne orientează către anumite tipuri de relații și de persoane ne poate ajuta să descifrăm mult mai bine motivele pentru care continuăm să rămânem alături de persoane care ne rănesc, să întreținem legături toxice ori chiar să ne autosabotăm propria dezvoltare.

Numai că simpla înțelegere nu este de ajuns, ci avem nevoie și de un set precis de instrumente care să ne ajute să trecem la acțiune, descoperind modalitățile prin care putem depăși blocajele emoționale ori toxicitatea relațională. Iar volumul de față este un foarte bun instrument de acest fel.

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *