Performanța școlară ca miză relațională

„Școala și familia nu sunt separabile”, ne spune Boris Cyrulnik. Întrucât atașamentul securizant pune bazele relaționării sănătoase, integrarea socială din cadrul școlii se va face utilizând același tipar deprins încă din familie.

Cyrulnik aduce în discuție funcția de socializare a școlii și importanța pe care aceasta o ocupă în ceea ce privește stabilirea legăturilor afective, în mod special cu cei de aceeași vârstă, pe baza cărora se și stabilește „miza” reprezentată de performanța școlară.

„Copiii merg la școală din motive legate de relaționare și de afectivitate”, ne spune autorul, ceea ce atrage atenția asupra necesității și importanței promovării unei valori relaționale a instituției școlare. Mediul care atribuie cunoașterii o astfel de valoare afectivă va avea drept consecință de la sine înțeleasă și creșterea receptivității copilului, scopul de a împărtăși experiențe și de a intra în contact cu celălalt fiind, în fond, motivul pentru care deprindem orice conținut, fie el limbaj, abilitatea de a citi sau de a vorbi.

Din acest punct de vedere atunci, Cyrulnik susține că cifra coeficientului de inteligență devine o caracteristică „intersubiectivă” și „o medie afectivă care variază mult, în funcție de mediul în care trăiește copilul.” Tocmai de aceea, insistă Cyrulnik, coeficientul de inteligență permite cuantificarea nu a inteligenței copilului, ci a vitezei sale de dezvoltare intelectuală într-un mediu dat.

Așadar, înainte de a trage o concluzie despre capacitățile sau incapacitățile academice ale unui copil, poate că nu ar strica să aruncăm o privire la ceea ce se află în spatele eventualelor insuccese, sondând mai degrabă calitatea mediului și măsura în care acesta se dovedește a fi unul suportiv și hrănitor emoțional, precum și relațional motivant pentru învățare și educație.

Bibliografie:

Cyrulnik, B. (2005). Murmurul fantomelor. București: Curtea Veche.

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *