Nevoia de modele și valori în viața socială

Fie că recunoaştem, fie că negăm, din orgoliu sau din ruşine, anumite momente din viaţa noastră au fost marcate de anumite persoane care ne-au influenţat viitorul. 

Fie că ne referim la părinți, profesori, artiști sau colegi, toți au contribuit la formarea noastră.  Persoanele care ne-au influențat viața sunt acele persoane pe care le idolatrizăm, în care avem încredere deplină, a căror viață și carieră le considerăm perfecte și față de care manifestăm o dorință puternică de a ajunge asemenea lor.

Vreau să fiu original! vs. Vreau să ajung asemenea idolului meu! Vreau să fiu ca mami atunci când cresc! – câteva dintre exclamațiile cele mai întâlnite în copilărie și adolescență. Adolescența este atât perioada celor mai mari experimentări, cât și perioada celor mai bruște schimbări de dispoziție / păreri / atitudini / convingeri. De aici și “războiul” dorințelor și contrazicerilor.

Efectul cameleon și măștile sociale

Nevoia de modele se succede nevoii de valori de care avem nevoie pentru a avea o viață echilibrată. Valorile sunt acele concepții colective asupra a ceea ce este considerat bun, dezirabil sau acceptabil. Pe de altă parte, valorile pot fi acele teorii care ne conduc viața, care ne modelează comportamentul și care ne permit sau nu apartenența la un grup.

Mai concret, valorile sunt acele convingeri pe care le avem despre diferite aspecte ale vieții, dar despre care refuzăm să vorbim, întrucât ne este frică de faptul că acestea vor fi catalogate ca fiind greșite și vor conduce la marginalizare / excludere.

P. Smith şi S. Schwartz (apud P. Iluț, 2004), doi remarcabili analişti actuali ai problematicii valorilor, desprind cinci aspecte mai importante ale acestora:

1. Valorile sunt idei (credinţe), dar nu unele reci, ci infuzate de simţuri;

2. Ele se referă la scopuri dezirabile (de exemplu egalitatea) şi la moduri de conduite prin care se promovează respectivele scopuri (corectitudine, ajutor);

3. Valorile transcend acţiuni şi situaţii specifice (supunerea, spre pildă se practică la şcoală, la locul de muncă, în familie, cu prietenii sau cu străinii);

Semnificația carierei în povestea de viață

4. Valorile servesc drept standarde de selecţie şi evaluare a comportamentelor persoanelor şi evenimentelor;

5. Ele se ordonează atât la nivelul societății, cât şi la nivel individual, după importanţa uneia faţă de alta, formând sisteme de valori.

După ce sistemul de valori este creat, ia naștere nevoia de modele – aceasta se consitutie din existența unor persoane semnificative pentru noi, care reușesc să atingă cât mai multe valori din sistemul nostru.

Modele pe care ni le alegem ne oferă de fapt reguli de comportament la care noi ne adaptăm, iar acest lucru ne ajută enorm, deoarece fără ele am fi predispuși tot timpul la încercare și eroare.

Așadar, rolul modelelor este să ne influențeze dezvoltarea armonioasă. Însă pentru ca acest lucru să se întâmple, avem nevoie de o bază solidă, dezvoltată încă din copilărie, care să ne ajute ulterior în a găsi acele repere valorice sănătoase, prin tăria de caracter astfel insuflată, să putem discerne binele de rău, alegând binele.

Iluț, P. (2004). Valori, atitudini și comportamente sociale. Iași: Polirom.
Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *