Motivația în organizații

Motivația reprezintă totalitatea motivelor pentru care alegem să acționăm într-un anumit sens.

Pentru început, ar fi bine să aducem în evidență faptul că motivația se referă la existența unor serii de energii, manifesate în plan extern și intern, ce îl dirijează pe individ în a se comporta de așa natură încât să acționeze concret spre atingerea obiectivelor sale.

În egală măsură, rolul motivației adecvate în cadrul organizației este relevant: absentismul este redus, numărul de erori vor fi mai puține, va exista mai multă implicare, angajații vor prelua mai multă inițiativă, atmosfera și climatul psihosocial vor fi benefice, va exista bună dispoziție, printre multe alte avantaje.

În acest sens, motivația are la baza sa două surse, cea intrinsecă și cea extinsecă. Prima se referă la nevoia persoanei de a învăța, de a lua decizii și de a avea siguranța unui viitor stabil, în timp ce a doua se axează pe recompensele salariale, materiale. Acestea fiind îndeplinite, au drept rezultat procesul de acțiune, realizată cu scopul de a satisface anumite necesități, iar totodată, eficiența și efortul vor atinge un prag înalt, luând în considerare răspunsurile pozitive pe care le vor oferi angajații organizației.

Pentru motivarea angajaților este recomandat ca aceștia să primească apreciere, să fie încurajați în a prelua inițiative, să aibă libertatea de decizie, să fie întemeiat unui climat creativ, să se implementeze instruirea profesională și chiar și perspectivele de promovare și diferitele satisfacții ce pot fi aduse să fie realizabile.

Creativitate vs. stereotipie organizațională

În altă ordine de idei, obținerea succesului este posibilă pe măsură ce managerii organizației reușesc să înțeleagă care este rolul motivației în viața și în viziunea angajatului, fapt pentru care sunt recomandate următoarele etape: identificarea nevoilor, căutarea soluțiilor, selectarea obiectivelor ce vor orienta comportamentul, având drept urmare recompensarea și un potențial performant relevant.

Acestea fiind spuse, motivația reprezintă un factor important în desfășurarea activității, aceasta având o influență considerabilă asupra oamenilor; însă, de îndată ce este înțeles procesul de motivare și ce este nevoie să vizeze un sistem de recompensare (precum a le oferi oamenilor posibilitatea de a-și satisface nevoile de bază), scopul și obiectivele unei organizații pot fi îndeplinite și realizate cu succes.

Craiovan P.M. (2006). Introducere în psihologia resurselor umane. București: Editura Universitară.
Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *