Interpretarea psihologică a mâncatului compulsiv

În sine, a mânca în mod excesiv, reflectă – la nivel simbolic – tendința inconștientă a persoanei de a umple un gol pe care îl deține.

Altfel spus, atunci când simțim că ceva lipsește în viața noastră, putem începe să mâncăm în mod repetat, fiind modul nostru de a compensa faptul că există ceva la care aspirăm, însă, din diferite motive, nu putem avea. În acest mod, afectarea stimei de sine și potențialele stări anxioase și depresive nu se mai află în centrul atenției, fiindcă se face apel asupra unei activități ce conferă senzația de plăcere, în locul celei anxiogene.

Lipsa unor relații sociale hrănitoare, dificultățile de relaționare în cuplu și, în general, suprasolicitarea la locul de muncă sau lipsa de odihnă sunt doar o parte din factorii ce pot îndemna apariția mâncatului compulsiv. Toate aceste situații generează emoții copleșitoare, ce amplifică nevoia de compensație și de descărcare, nevoia de a simți altceva, mai plăcut, decat gândurile disfuncționale si negative declanșate de eventimentul curent.

În aceeași ordine de idei, mâncatul excesiv reprezintă o modalitate de a evita înfruntarea și rezolvarea dificultăților apărute în plan emoțional: imediat ce resimțim acele stări interne conflictuale, facem apel la această activitate, în așa fel încât să ne însușim și să ne integrăm altfel de stări și senzații. Chiar dacă nu este o soluție de lungă durată, este un fapt ce ne ajută să evadăm preț pentru câteva minute, iar așa-numita libertate resimțită ne îndemnă să persistăm în acțiunea de a mânca, de a ne hrăni în mod simbolic lipsurile sesizate.

Tulburarea obsesiv-compulsivă

Cu toate acestea, există riscul de a ajunge în punctul de a pierde controlul asupra situației și în stadiul de a nu mai vedea și alte posibile rezolvări pe care le-am putea aborda în contextul dat, de a întâmpina veritabile dificultăți de sănătate: arteriale, cardiovasculare și chiar diferite boli metabolice.

Așadar, mâncatul compulsiv este o modalitate de a ne îndepărta de realitate și de a compensa toate acele trăiri copleșitoare, iar în acest sens, psihoterapia vine în ajutorul nostru: prin intermediul ei, putem identifica care sunt dificultățile pe care le întâmpinăm și pe care încercăm să le evităm, dar și diferite tehnici și strategii de abordare a situației, într-un mod echilibrat și benefic pentru propria persoană.

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *