Goana după like-uri

Încă de la Aristotel avem celebra afirmație „Omul este din natură un animal social”, iar rețelele de comunicare ne exemplifică perfect acest adevăr. Totuși care este forța care ne propulsează să fim prezenți pe rețele?

Un motor important îl constituie lupta dintre integrarea socială și diferențierea individuală: pe de o parte rețelele de socializare ne aliniază în rând cu ceilalți, dar ne și permit să ne căutăm identitatea.

Un simplu comportament și două obiective împlinite…

Altfel spus, mediul online ne permite încadrarea în viața grupului, dar reprezintă și locul în care ne putem afirma și valoriza. Afirmarea personală a individualității, definirea personalității o putem face prin raportare la grup. Nici una, nici cealaltă – duse la extreme – nu reprezintă garanția sănătății psihice a individului. Astfel, riscăm fenomenul de pierdere a identității – dezindividualizare: persoanele nu se mai simt unice și pot manifesta comportamente antisociale.

O diferențiere individuală accentuată (nonconformism) va duce la sentimente de excludere socială. Integrarea socială, nevoia de apartenență și durerea excluderii: iată vârful sabiei care ne împinge să ne adaptăm și conformăm. Acceptarea este recompensa puternică pe care o primim în urma alinierii noastre la grup. Experimentele au demonstrat clar că individul va alege incluziunea în detrimentul excluziunii sociale.

Cine (mai) suntem dincolo de mediul online?

Tot rețelele de comunicare online au devenit și o sursă importantă pentru modul de a înțelege lumea noastră socială, dar și sursă de autocunoaștere. Acolo oamenii își formează impresii despre ceilalți, dar și despre ei înșiși, iar acestea reprezintă ghizi interiori puternici care ne influențează comportamentul.

Pe de o parte îi evaluăm pe ceilalți, dar ne și autoevaluăm, îi comparăm pe ceilalți, dar ne și comparăm cu ei, urmărim rolurile celorlalți, precum și internalizăm roluri sociale.

Ca ființe sociale, putem avea cele mai diverse comportamente, dar tendința generală va fi de a fi pe plac, de a fi acceptați, de a fi iubiți. Marea miză, marele câștig îl reprezintă stima de sine. Cu cât stima de sine este mai scăzută, cu atât persoanele vor manifesta o sete mai avidă de aprecieri.

Și unde putem face rost de aprecieri într-un timp scurt și fără eforturi prea mari? Unde vor curge aprecierile, iar riscurile de a fi respinși sunt minime, altfel spus unde putem avea o încărcare accelerată? Și cât des recurgem la aceste modalități de întărire și validare a stimei de sine?

Tu câte like-uri ai primit azi?

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *