Epuizarea emoțională

Epuizarea din punct de vedere emoțional este un fenomen destul de des întâlnit în viața cotidiană. Acesta este declanșat de diferite situații și evenimente cu care intrăm în contact, cauzatoare de distres cese acumulează și care ajung să genereze anumite stări interne și emoții resimțite ca fiind copleșitoare și greu de gestionat.

Dificultăți de concentrare și de menținere a atenției, dificultăți în planul memoriei, tulburări ale somnului, schimbări frecvente ale dispoziției, irascibilitate și iritabilitate, senzația de pierdere a controlului și declanșarea sentimentelor de frustrare sunt doar o parte dintre manifestările epuizării emoționale, ce au un puternic impact asupra vieții personale, profesionale și familiale.

Influența acestora poate fi puternic resimțită, atât în plan personal (relații de cuplu, de familie), cât și profesion, ținând cont de faptul că ele aduc modificări ale comportamentului și a modului în care ne raportăm atât la cei din jur, cât și la diferitele activități. Altfel spus, apare o nouă perspectivă asupra vieții cotidiene și a desfășurării acesteia, însă, din păcate, nu într-un mod constructiv.

Epuizare, iritabilitate și depresie

Spre exemplu, slaba toleranță a stresului și a frustrării își poate pune accentul asupra noastră în momentul în care primim mai multe sarcini la locul de muncă, decât suntem obișnuiți în mod normal. Pe fondul epuizării, reacția noastră se poate manifesta sub forma unui comportament ostil și opoziționist, chiar dacă acele sarcini ce ne sunt atribuite sunt accesibile și potrivite capacităților noastre.

În altă ordine de idei, specialiștii aduc în evidență faptul că, în sine, epuizarea emoțională poate avea drept consecință manifestarea și instalarea tulburării depresive majore. Ținând cont că acest fenomen reprezintă un moment de coplesire, în care nu mai putem gestiona și controla situația, conform lui Vaile Wright, descoperim că ne aflăm în punctul în care ne este greu să facem față realității. 

În acest sens, psihoterapia cognitiv-comportamentală este potrivită prin totalitatea tehnicilor de care dispune în privința extenuării afective. Drept urmare, restructurarea cognitivă ne va ajuta să ne raportăm într-un mod productiv situațiilor prin care trecem, astfel încât să identificăm o soluție adecvată.

Pe de altă parte, tehnicile de relaxare la care putem face apel ne vor ajuta să ne detașăm de evenimentele ce generează stres și frustrare. Exercițiile de respirație și de imaginație pot fi la îndemână în orice context, asigurându-ne că vom reacționa în mod detașat și adecvat episodului în cadrul căruia ne aflăm. Toate aceste metode însă este necesar să fie îndeplinite sub supravegherea unei persoane specializate în acest sens, care ne va îndruma în a ne gestiona emoțiile și stările interne.

Altfel spus, observând modul în care epuizarea afectivă își pune amprenta asupra noastră, putem constata că tehnicile psihoterapiei cognitiv-comportamentale reprezintă o soluție demnă de urmat, sub îndrumarea unei persoane specializate în acest sens. Totodată, impunerea limitelor, respectarea propriilor nevoi și permisiunea de a ne relaxa și de a ne detașa de stresul acumulat în viața de zi cu zi ne pot aduce beneficii pe toate planurile.

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *