Despre copii, depresie și… timpul petrecut în fața ecranelor

– șase lucruri de ținut minte și ce este de făcut cu acestea –

1. Timpul petrecut în fața ecranului afectează ritmul circadian

Cu alte cuvinte, apar perturbări ale somnului și ale ceasului intern prin care organismul își reglează funcționarea. Sunt suficiente doar câteva minute pentru ca secreția de melatonină (hormon natural asociat somnului, cu rol și în imunitate) să fie inhibată. Apar astfel efecte precum inflamația cerebrală (factor marcant al depresiei) și dezechilibre hormonale.

2. Timpul petrecut în fața ecranului desensibilizează sistemul de recompense al creierului

Este vorba în acest caz de formarea unui cu totul alt tipar, bazat pe adicție și care poate atinge cu ușurință cote nemăsurate similare dependențelor de substanțe. Mecanismul este cel al desensibilizării – adică este nevoie de stimulare tot mai multă pentru a atinge un nivel satisfăcător de „plăcere cerebrală”.

3. Timpul petrecut în fața ecranului se asociază puternic cu depresia

Numeroase studii de specialitate au demonstrat în mod cert faptul că expunerea la lumina emanată de ecrane înainte de somn și chiar și în timpul somnului cauzează depresie – iar mecanismul este unul complex, ce pornește de la afectarea structurii neurocerebrale și ajunge până la perturbări emoționale și sociale.

4. Timpul petrecut în fața ecranului induce reacții de stres

Activate în mod tipic în situații stresante sau amenințătoare, aceste reacții la stres se caracterizează prin modificări chimice și hormonale în organismul care se pregătește să facă față pericolului (reacțiile de tip luptă sau fugi). Hormonul principal care se eliberează este cortizolul, cunoscut și drept hormonul stresului – a cărui prezență este specifică și în… tulburarea depresivă.

5. Timpul petrecut în fața ecranului supraîncarcă sistemul senzorial și sărăcește rezervele mentale

Expunerea la stimularea ecranelor are drept rezultat o supraactivare și solicitare a sistemului senzorial (vizual și auditiv în principal), ceea ce în mod inevitabil exercită mari presiuni din partea rezervelor energetice ale creierului, precum și epuizează procesele mentale de gândire, memorie, atenție. Efectul combinat al epuizării + suprastimulării este binecunoscut: reacții exagerate de furie, episoade isterice, disruptivitate comportamentală.

6. Timpul petrecut în fața ecranului reduce nivelurile de activitate fizică

Efectul principal este în această situație cel al instalării unui comportament de tip sedentar, care nu susține în mod adecvat dezvoltarea fizică și sănătatea organismului prin mișcare și timp activ petrecut în aer liber – atât de necesare și bunei sănătăți mentale! Studii de specialitate au demonstrat faptul că a petrece timp în aer liber și a interacționa cu natura reduc semnificativ nivelurile de agresivitate, redau capacitățile atenționale și scad nivelurile de stres.

Ce este, așadar, de făcut?

Recomandarea psihologului: Dincolo de crearea unui sistem prin care timpul petrecut în fața ecranelor să fie treptat redus pe cât de mult posibil și pe cât de bine programat (limitat), specialiștii vorbesc chiar de implementarea unei perioade de „post electronic” – măsură necesară pentru „resetarea” sistemului nervos, pentru refacerea resurselor cerebrale și mai ales pentru reoptimizarea proceselor mentale. Somnul, comportamentul și emoțiile vor fi avea numai de câștigat de pe urma înlocuirii stimulării electronice prin activități în aer liber, jocuri interactive și experiențe – da – de neuitat. 🙂

Screentime Is Making Kids Moody, Crazy, and Lazy

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *