Despre burnout și neurochimia stării de bine

Sindromul burnout, cunoscut drept sindromul epuizării profesionale, își face apariția în momentul în care toate resursele noastre sunt secate. Manifestările constau în lipsa interesului față de diferite activități, lipsa speranței, iar totodată, apar diferite tulburări ale somnului și se instalează o stare copleșitoare și permanentă de oboseală.

Toate aceste lucruri pot duce la reducerea performanțelor, fapt ce amplifică dezvoltarea unei tensiuni emoționale și a unei stări de furie îndreptate asupra propriei persoane, dat fiind faptul că nu putem înțelege în acele momente de ce nu putem fi productivi, așa cum eram anterior.

În acest sens, pentru început ar fi bine să luăm în considerarea luarea unei pauze: deși ne putem simți presați de timp, o pauză ne-ar putea ajuta în a ne încărca cu energie și în a ne regăsi forțele pentru a duce până la capăt sarcinile începute.

Totodată, un mediu pozitiv, în care suntem aproape de ceea ce ne bucură, precum familia, prietenii, natura, cititul, printre multe altele ne poate recentra și, în același timp, activa anumiți neurotransmițători din creierul nostru, responsabili pentru înlăturarea gândurilor negative (serotonina) și pentru menținerea (unui) echilibrului emoțional (aminoacidul inhibitor Gaba).

În aceeași ordine de idei, odată cu alocarea timpului pentru a fi alături de persoanele dragi, activăm două zone foarte importante pentru bunăstarea psihică, precum oxitocina (hormonul dragostei, care apare odată cu stabilirea unei conexiuni) și dopamina (activată de plăcere și accesarea unei recompense, ceea ce produce apariția motivației).

Creativitate vs. stereotipie

Detașarea de acțiunile pe care le avem de întocmit ne poate ajuta, pe de altă parte, în a identifica și alte modalități de abordare a situațiilor. În momentul în care nu dispunem de anumite resurse, din dorința intensă de a termina cât mai repede, putem omite anumite aspecte relevante. Astlfel, acordarea timpului necesar ne poate ajuta în a finaliza lucrurile, poate chiar într-un mod mai benefic.

De asemenea, o altă metodă de automotivare poate consta în acordarea unei semnificații asupra sarcinii pe care o avem de îndeplinit. Indiferent că este vorba despre eliberarea pe care o vom simți atunci când vom termina sau că este vorba despre avantajele pe care urmează să le obținem în urma rezultatelor atinse, aceste aspecte ne-ar putea ajuta în a ne mobiliza, astfel încât să continuăm și să finalizăm cu bine ceea ce am început.

Pe de altă parte, evitarea supra-responsabilizării ar putea fi o tehnică utilă în a ieși din pasa generată de burnout. Pot înțelege faptul că suntem siguri pe noi și pe acțiunile noastre, fapt pentru care ne dorim să facem majoritatea lucrurilor dintr-o sarcină, însă la fel de important este să nu ne suprasolicităm și să admitem faptul că nu putem avea control asupra tuturor aspectelor, oricât ne-am dori de mult.

Așadar, burnoutul este un sindrom regăsit în viața de zi cu zi a multor persoane, dar cu toate acestea, dacă este gestionat cu atenție și cu răbdare, înțelegând mesajul transmis și fiind înțelegători și cu propria persoană, acordându-ne timpul necesar, atunci manifestările depline pot fi oprite. Ar fi bine, ca prin intermediul apariției lui, să ne deschidem ochii asupra efortului pe care îl depunem și a motivațiilor care ne îndeamnă către anumite angajamente, astfel încât să știm când este cazul să ne acordăm timp și nouă înșine.

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *