Copilul cu tulburare de deficit de atenție și școala: o perspectivă „din interior”

Gabor Maté este el însuși o persoană care suferă de ADD și, prin urmare, în volumul său „Minți împrăștiate” vorbește despre această problemă „din interior”, ca pacient, dar și ca psihoterapeut – ceea ce face ca problema tulburării de deficit de atenție să fie mai ușor de înțeles și de depășit.

Copilul cu tulburare de deficit de atenție

Tototdată, fiind profesor și pornind de la experiența proprie, Gabor Maté oferă câteva recomandări și altor profesori. Acestea sunt accesibile și nu foarte dificil de aplicat, atât doar că la fiecare principiu enunțat se întrevăd trăsături sau calități pe care orice profesor ar trebui să lucreze cu sine însuși ca să le aibă (!): răbdarea, dorința de a căuta în permanență soluții la dificultățile pe care le întâmpină elevii, detașarea de propriul orgoliu de a domina sau de a stăpâni elevii și faptul de a fi dispus și deschis către orice situație imprevizibilă.

Principala regulă care ar trebui să fie valabilă în școală este aceea de a nu face rău. Mai precis, profesorii nu ar trebui să corecteze excesiv sau să rușineze copiii pentru lipsa lor de atenție sau pentru hiperactivitatea lor.

Este important a lucra cât mai mult cu putință cu părinții copilului cu ADD, fără a se da vina pe aceștia pentru deficiența copilului:

„mințile creative care lucrează în educație trebuie să se străduiască nu să-i adapteze pe elevi la școli, ci să modeleze școlile în jurul nevoilor pe care le au acești copii” (p. 208).

5 mituri despre copilul cu tulburare de deficit de atenție

Existența și prezența unor specialiști în școli, capabili să-l sprijine pe profesor la clasă este, la rândul său, un factor cheie. Este necesar, totodată, ca relațiile de atașament să fie pe primul loc, acest lucru nereferindu-se în niciun caz la faptul că profesorul l-ar putea vindeca pe elev de ADD.

Educarea copiilor prin joc și acordarea de timp activităților creative e un alt factor care duce la rezultate pozitive în cazul copiilor cu ADD. De asemenea, temele și examenele trebuie adaptate, dar și profesorul ar fi necesar să-și adapteze așteptările.

Testele, susține Gabor Maté, pot fi date sub supravegherea unei singure persoane, într-o sală unde copilul să nu fie distras de restul colegilor. Și, totodată, trebuie ținut cont de faptul că elevul cu ADD poate avea nevoie de mai mult timp pentru rezolvarea testului.

Nu în ultimul rând, Gabor Maté se referă la încrederea pe care profesorul trebuie să o aibă atât în sine, cât și în copil. Esențial este ca profesorul să observe fără să judece, astfel încât să poată ajuta copilul să se dezvolte în ritmul lui.

Maté, G. (2019). Minți împrăștiate. Originile și vindecarea tulburării de deficit de atenție, Partea a cincea – „Copilul cu ADD și vindecarea”, capitolele 16-23, pp. 143-213, București: Herald.

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *