Cogniția implicită: cum inconștientul ne modelează realitatea

Literatura de specialitate vorbește în prezent de existența nu doar a unui sistem cognitiv, ci a două sisteme cognitive – implicit și explicit –, așa cum o serie de trei studii de cercetare a demonstrat în anul 2014.

Dacă învățarea implicită se referă la acele procese care au loc în mod automat și inconștient, atunci cea explicită presupune implicarea activă, conștientă în acumularea și redarea informației, aceste două sisteme compunând suma tuturor proceselor psihice care ne fac cine suntem și care ne modelează percepțiile și interacțiunile cu lumea din jurul nostru.

Cu toate că în cadrul comunității științifice era deja cunoscută de ceva vreme activitatea memoriei procedurale implicite, studii recente au demonstrat pe cale experimentală că aceasta presupune mai mult decât existența unor automatisme ce pot fi învățate (precum cele implicate în mersul pe bicicletă).

Se pare că sistemul cognitiv implicit este activ și nu doar înregistrează, ci și prelucrează datele și informațiile primite din mediu chiar și atunci când activitatea conștientă este suprimată, precum în situațiile în care creierul se află sub anestezie, așa cum a demonstrat unul dintre cele trei studii.

De asemenea, un alt studiu a punctat importanța acestor două sisteme (care pot funcționa complet independent unul de celălalt) pentru domeniile educației și dezvoltării cognitive a copiilor. Autorii cercetării au atras atenția asupra faptului că, pe măsură ce cortexul se dezvoltă, creierul copiilor poate procesa și categoriza informațiile în mod diferit și la vârste diferite, ceea ce impune necesitatea unor practici educative diferențiale deopotrivă în sistemul de masă, dar și în cel special și de recuperare.

Nu în ultimul rând, un al treilea studiu a scos în evidență importanța diferitelor arii cerebrale pentru formarea amintirilor, ilustrând în acest fel și modul în care percepția asupra realității, dar și a propriei corporalități, pot fi perturbate, precum și modul în care aceste tulburări de la nivel neurocerebral afectează funcționarea în special a sistemului cognitiv explicit.

În concluzie, este deosebit de important, în special în context educațional, să cunoaștem sistemele pe care psihicul le utilizează în relație cu informația cu care intră în contact, pentru a putea astfel stabili un parcurs cât mai potrivit pentru învățare și experiențiere.

New Clues on the Inner Workings of the Unconscious Mind

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *