Burnout – o piesă dintr-un puzzle

Înainte să intrăm în profunzimea subiectului privind burnout-ul, ajută să îi dăm o definiție. Burnout-ul este un fenomen psihologic caracterizat de trei mari dimensiuni: extenuare, depersonalizare și eficacitate redusă. Este în strânsă legătură cu domeniul stresului.

Vorbim de instalarea acestuia când există o expunere prelungită la factori de stres și un deficit de resurse pentru a gestiona acești factori. Burnout-ul e frecvent în ultimele decenii, iar profesiile cele mai mult asociate cu această problemă sunt cele de îngrijire: psihologi, personal medical, educatori sau asistenți sociali, dar nici alte roluri nu sunt ocolite.

Epuizare, iritabilitate și depresie

Ajungem să resimțim elemente de burnout atunci când în viața noastră este un dezechilibru mare între sarcinile de lucru și momentele de repaus, limite sănătoase, relaxare, conectare autentică în relații. Strategiile de intervenție în cazul acestor probleme presupun introducerea unor practici specifice în viața de zi cu zi și recuperarea după episodul de extenuare emoțională și fizică.

Când putem spune că burnout-ul este doar o piesă dintr-un puzzle?

Atunci când aceste perioade se repetă și devin un stil de viață, un mecanism de coping fundamental pentru probleme psihologice mult mai profunde. Atunci când a sta peste program la lucru devine o fugă constantă de dificultăți relaționale sau emoționale îngropate din trecut.

E mai simplu să mai stau la birou printre dosare și clienți decât să fiu acolo unde simt durere, rușine, anxietate sau cred despre mine că nu sunt suficient de bun. Este mult mai probabil ca burnout-ul să apară recurent în aceste scenarii.

De aceea, este utilă adresarea problemelor de tip burnout în profunzime, cât se poate de mult și înritmul potrivit fiecăruia. Introducerea unor rutine zilnice și săptămânale sănătoase, de relaxare, de grijă față de propria persoană, de distracție sunt foarte importante și într-adevăr lipsesc sau sunt sărace când vorbim de persoanele în burnout.

Putem să ne uităm și aici în profunzime. De ce îmi e atât de greu să aloc timp pentru mine și relațiile mele importante? De ce renunț la hobby-urile mele, având în vedere împlinirea și vitalitatea pe care mi-o oferă?

Când răspunsurile la aceste întrebări duc în direcția convingerilor că „nu merit să mă distrez”, „trebuie să arăt că pot și nu am timp de distracții, trebuie să muncesc tot mai mult”, „nu pot să mă impun în fața șefilor / clienților când primesc sarcini”, „trebuie să îi împac ce cei cu care lucrez, nu îi pot lăsa să își facă o impresie proastă despre mine”, e nevoie de înțelegere și blândețe față de provocările prin care am trecut de am ajuns să gândim atât de aspru despre noi și lume.

Despre burnout și neurochimia stării de bine

În timp, convingerile de acest timp merită flexbilizate, regândite și învățate variante prin care noi să impunem limite sănătoase, să avem grijă și să valorizăm propria persoană și să ne acceptăm greșelile. Procesul terapeutic și conectarea autentică în relații sunt contexte în care putem integra aceste lucruri.

Burnout-ul merită o atenție specială pentru că poate fi un semnal de alarmă pentru astfel de dificultăți profunde. Dăm peste un punct sensibil, de dezvoltare și ajută să fim îngăduitori unii cu alții și să încurajăm procesul prin care fiecare trece.

Tu ce pas poți face astăzi înspre sursa burnout-ului?

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *