Atacurile de panică

Atacurile de panică reprezintă o reacția a organismului nostru în fața impresiei că ne aflăm în pericol. Manifestările constau în stări de leșin, bătăi accelerate ale inimii, senzație de sufocare, alături și de sentimentul de pierdere al controlului.

Din punct de vedere biologic, sistemul nervos simpatic și cel parasimpatic se axează pe criteriul de supraviețuire „luptă sau fugi”. Cele două sisteme se ocupă cu mobilizarea energiei reacționale în cazul apariției unui pericol, respectiv cu instalarea stării de liniște odată ce evenimentul a trecut.

În cazul atacurilor de panică, declanșarea acestor sisteme se face în mod greșit, dat fiind faptul că este percepută o amenințare care, de fapt, nu există la acel moment în mod real.

Citește și: Distorsiunile cognitive

Bret Moore ne recomandă să analizăm puțin contextul apariției unui atac de panică: care au fost factorul declanșator și gândurile apărute, dar și ce stări sau comportamente au determinat. Aceste informații ne sunt utile pentru a învăța, în timp, să evităm manifestarea extremă a acestei reacții de apărare pe care o are corpul nostru.

Totodată, cea mai mare putere asupra întregii situații poate proveni din însăși vocea noastră interioară: interiorizarea unei voci calde care ne spune că nu se întâmplă nimic rău, că lucrurile au o rezolvare, că nu vom fi răniți ne poate ajuta în mod concret să ne concentrăm pe respirație și la ce se află în jurul nostru, facilitându-ne contactul conștient cu realitatea.

Avantajul de a învăța cum să evităm atacurile de panică și de a dobândi bune capacitățăți de gestionare emoțională este unul care vine cu timpul, prin multă răbdare, atenție și înțelegere.

De asemenea, sprijinul unui specialist este foarte relevant în acest context: un psihoterapeut ne poate ajuta să depășim această situație și ne poate învăța tocmai despre gestionarea sănătoasă a emoțiilor, gândurilor și a reacțiilor comportamentale adecvate. Pentru că, deși vocea noastră interioară poate avea cea mai mare influență, pentru a se face auzită și ascultată dincolo de orice reacție fiziologică ea are nevoie de suportul pe care îl obținem din psihoterapie.

Bibliografie:

Moore, B. (2016). Cum să-ți controlezi anxietatea. București: Trei.

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
Instagram

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *